Motorik og Legetøj
Her får du en oversigt over alt relateret til motorik og legetøj hos baby og barn. Du kan vælge alderen på dit barn og dermed komme direkte ind og se relevant legetøj.

Karina Køppen
Børnefysioterapeut - Aarhus
Anbefalingerne her på siden er et udtryk for min egen professionelle vurdering. Jeg har ikke et kommercielt samarbejde med de nævnte produkter eller producenter.

Motorik og leg er tæt forbundet. Når børn leger, udfordrer de deres sanser, balance og koordination - og samtidig åbner de døren til kreativitet, nysgerrighed og glæden ved at lære nyt. Hvert barn udvikler sig i sit eget tempo, men det rigtige legetøj kan støtte og styrke motorikken på en naturlig og sjov måde.
Som forælder kan det dog være svært at vide, hvilket legetøj der passer bedst til dit barns alder og udviklingstrin. Små børn har brug for enkle ting, der stimulerer greb og sansning, mens de lidt større børn har glæde af aktiviteter, der udfordrer balance, bevægelse og koordination. Og for de ældste bliver legen ofte et springbræt til både fysisk aktivitet og rolleleg.
Her på siden kan du derfor vælge dit barns alder og få inspiration til legetøj, der matcher netop deres behov. På den måde kan du være sikker på, at legen både er sjov, lærerig og udviklende - uanset om dit barn er helt lille, tumling eller på vej i skolealderen.
Motorik og Legetøj efter alder
Vælg din alder på din baby og bliv klogere på motorik og legetøj.
0 - 12 måneder
Motorik og legetøj for den nyfødte baby
Når en baby bliver født, er motorikken stadig meget umoden. Den nyfødte bevæger sig mest refleksivt (ved brug af primitive reflekser) - griber med hænderne, sparker med benene eller drejer hovedet mod en velkendt lyd. Selvom det kan virke som små og tilfældige bevægelser, er det fundamentet for al senere motorisk udvikling. Derfor kan du allerede fra de første uger støtte dit spædbarns sanser og motorik gennem rolig stimulering og øjenkontakt med dig.
Allerede fra 4-6 uger vil din baby begynde at kunne se farver og fra 4 måneder er synet helt udviklet. Derfor vil varieret legetøj med forskellige farver og motiver være gode herfra. Gradvist får din baby mere kontrol over din krop og bevægelser bliver mere viljestyret, hvorfor de primitive reflekser integreres og “forsvinder”. Fra 2 mdr er de fleste primitive reflekser allerede integreret og ved 6 mdr er alle på nær to reflekser under foden (plantar gribe og babinski) integreret. I takt med at din babys bevægelser bliver mere kontrolleret, skal din baby udfordres mere motorisk i varieret bevægelser. Her er det godt at bruge forskellige motivationsfaktorer, såsom legetøj der motiverer til den nye motoriske færdighed og varieret underlag.
Motorisk udvikling gennem berøring og bevægelse
I de første måneder er berøring en af de vigtigste måder at stimulere din baby på. Faste tryk med dine hænder, strøg på huden med fjer, lege med sansetørklæder og nemt gribelegetøj (såsom O-ball, diverse rangler og rasleæg) inviterer babyen til at gribe og mærke.
Mavetid er også en vigtig del af den motoriske udvikling. Når din baby ligger på maven, styrkes bl.a. nakke, hals- og rygmusklerne, hvilket senere bliver afgørende for at kunne løfte hovedet, trille rundt, lave krydsmønster og kravle. Her kan legetøj i bevægelse, spejle eller bøger placeret under hovedhøjde foran baby være en god motivation til at løfte hovedet op fra underlaget og gradvist bruge hænderne mere foran kroppen.
Tryghed og nærvær i legen
Det allervigtigste “legetøj” for en nyfødt og langt op i babys første leveår er dog de voksne omkring den. Øjenkontakt, smil, sang og rolige bevægelser skaber tryghed, og gennem samspillet lærer din baby både at bruge sin krop og at aflæse andre menneskers mimik og kropssprog. Når du leger med din baby, bliver du en aktiv del af udviklingen og den vigtigste kilde til nysgerrighed og glæde.
Motorisk udvikling starter helt fra fødslen, og selvom det virker enkelt, har hver lille bevægelse og sansestimulering betydning. Her er det godt at få stimuleret babys sanser gennem berøring på huden, stimulering af munden (ind- og udvendig), forskellige lyde og tumleri (for stimulering af balancesansen). Din baby har de første måneder brug for lang latenstid til at registrere, hvad der sker og hvordan det modtaget stimuli skal bearbejdes i babys hjerne og krop. Giv dig derfor god tid i både stimuleringen med rolige bevægelser og hold minutters pauser imellem stimulering.
Her får baby lov og tid til at kunne reagere på den stimulering, baby har modtaget. Hvis din baby begynder at græde undervejs eller efterfølgende eller kigger væk, så er det tegn på at din baby har brug for pause, fra både øjenkontakt, evt fysisk berøring og anden form for stimulering. Legetøj til nyfødte behøver ikke være avanceret - tværtimod er materialer med varieret overflader, tydelige kontraster og rolige lyde nok til at støtte barby på den rejse, hvor leg og læring smelter sammen.
Anbefalet legetøj til en baby under 1 år
Listen herunder viser nogle af de stykker legetøj, som jeg anbefaler til denne aldersgruppe. Husk, at det sagtens kan være en masse andet legetøj, som virker for dig og dit barn.
Et aktivitetsstativ med kontrastfyldt legetøj

Fra din baby er 4-6 uger til ca. 6 måneder er et aktivitetsstativ rigtig brugbart. Her er det godt at hænge få stykker kontrastfyldt legetøj op. Dette legetøj skal kunne hænges i varieret højder og have mulighed for både at placeres i midten samt flyttes ud til siderne. Fra nyfødt til ca. 4 ugers alderen kan baby bedst skelne mellem sort, hvid og grå. Her skal genstanden baby kigger efter helst være 20-30 cm fra baby. Fra 1-2 mdr vil din baby kunne begynde at se farven rød og fra ca. 4 mdr kan din baby se og skelne mellem alle farver.
Når din baby er 2 mdr (8 uger) skal baby begynde at kunne kontrolleret hovedet i rygliggende. Så din baby her både kan dreje hovedet fra side til side i langsomt tempo, samt holde hovedet stadig i midten af kroppen uden at hovedet trækkes bagover. Her er et aktivitetsstativ et fantastisk redskab til både at øve hovedkontrol, koordination af øjnene for at fokusere på en genstand, øje-hånd-koordination. Derudover vil din baby begynde at træne sin forsides muskler, da arme og ben vil begynde at søge op efter det spændende legetøj.
Dette sker ofte fra ca. 10 ugers alderen. Løbende bliver bevægelser mere koordineret og fra 12 uger begynde din baby at kunne tage kontrolleret fat i legetøjet oppe foran sig. Fra 4,5 mdr skal din baby begynde at aktivere sit krydsmønster, hvor baby i rygliggende vil skulle kunne flytte den ene arm ind over midten af kroppen og tage fat i legetøj placeret oppe foran modsatte bryst. Fra 6 mdr skal din baby begynde at kunne trille aktivt fra ryg til mave hen over begge sider af kroppen, hvorfor aktivitetsstativet ikke længere er lige så spændende for din baby.
Bidering “Matchstick monkey”

Et fantastisk stykke legetøj er bideringen “Matchstick Monkey”, som fås i diverse forskellige dyr. Jeg elsker legetøj som kan bruges længe og som ikke fylder meget, hvorfor det er nemt at have med på fart. Dette opfylder bideringen Matchstick Monkey. En af de mange grunde til lige præcis denne bidering er guld værd er, at den kan komme ordentligt ind i din babys mund. Den kan både føres kontrolleret op i ganen og ud til siden af gummerne (ud langs kinderne).
Langt det meste babylegetøj kan enten ikke komme ind i munden og hvis det kan, så er legetøjet ofte så stort at det fylder det meste af babys mund.
Det er vigtigt at din baby kan flytte sit legetøj nemt rundt i munden, da det motiverer og tillader babys tunge til at “gå på opdagelse”. For at din baby får de optimale spise- drikke og talefærdigheder, skal tungen kunne flyttes fra side til side (kaldes lateralisering) samt løftes op i ganen. Det er muligt både at føre hovedet og fødderne af Matchstick Monkey kontrolleret ind i munden.
Derudover har Matchstick Monkeys baghoved små dutter, som er gode at stimulere gummerne med samt træne tandbørstning. Dette kommer særligt til gavn når gummerne begynder at klø ved tandfrembrud.
Legetøjet har en god ergonomisk form som gør det nemt for din baby at holde fast i den. Her træner baby sin finmotorik. Fra 2 mdr begynder din baby at få viljestyrret bevægelser over sine hænder, hvorfor griberefleksen ikke længere er til stede (den intergreres).
Baby fidget spinner
Et andet stykke legetøj som både kan bruges længe og som er nemt at tage med sig rundt er “Baby Fidget Spinner”. Den kan sagtens bruges når din baby er rygliggende, f.eks. for at motivere din baby til at dreje hovedet fra side til side. Dog synes jeg Baby Fidget Spinneren kommer rigtigt til sin ret, når din baby begynder at have mavetid.
Fra din baby er ca. 3-3,5 mdr begynder hænderne at kunne bruges til at røre ved legetøj foran sig i maveliggende. Her er legetøj som kan bevæge sig, blinke eller sige lyd motiverende for en baby. Det er særligt motiverende, hvis din baby selv kan sætte “handlingen” i gang, og det kan baby med en Baby Fidget Spinner.
Fra 4,5 mdr skal din baby begynde at bruge sit krydsmønster i maveliggende. Her er en Baby Fidget Spinner også et godt redskab. Legetøjet skal placeres ud til siden af kroppen. Jo højere oppe legetøjet placeres, desto sværere og mere udfordret bliver babys krydsmønster. Her kan du med fordel placere Baby Fidget Spinner’en oppe på en sofahynde der ligger lige op af babys ene side. Baby Fidget Spinneren har en sugekop på bagsiden, hvilket gør det oplagt at “klistre” den fast på en plan køkkenlåge. Det gør at baby skal bruge sit krydsmønster i maveliggende (flytte vægten hen på den ene side, for at armen på samme side som legetøjet kan løftes fri), frem for at baby blot pivoterer rundt og tager fat i den lige foran kroppen. Når din baby arbejder på tværs over kroppen i sit krydsmønster, så aktiveres begge hjernehalvdele og den neurologiske udvikling styrkes.
Måden at koordinere et krydsmønster for begge sider af kroppen til at arbejde aktivt sammen, som styrke barnets kropsforståelse, øger styrken i de stabiliserende led og i core-muskulaturen, samt træner babys motoriske færdigheder til at kunne trille, krybe og kravle med symmetrisk krydsmønster.
Derudover kan du også bruge en Baby Fidget Spinner til at sætte op på en flyrude eller på badeværelsesvæggen, når baby selv kan sidde oprejst i badet.
Et godt legegulv
Fra din baby begynder at skulle ligge for sig selv på både ryggen og maven til din baby går selvstændigt, så er et godt legegulv eller legemåtte afgørende. Din baby skal have den mest optimale støtte og fæste til underlaget, samtidig med at du selv skal være motiveret for at ligge dernede og lege med. Fra din baby er 4 uger til din baby kan gå uden støtte (fra ca. 12-14 måneder), så gør I brug af legetøjet. Selv efter dit barn har lært at gå kan legegulvet eller legemåtten stadig være meget anvendelig, da det ofte er der dit barn vil sidde og lege eller øve motorik på, f.eks. i form af selvstændige kolbøtter eller andet tumleri.
Når din baby skal til at kunne krybe omkring 7-8 måneder, så er et skridsikkert underlag væsentligt for at lykkes. Det samme gælder når din baby omkring 9 mdr skal til at kravle. Hvis din baby har svært ved at stå fast, så vil det kræve ekstra kræfter og muskelstyrke for at lykkes i den nye motoriske færdighed, kryb og kravl.
Der kan opstå pladsmangel i ens hjem og boligindretning, men jeg vil anbefale at du køber et større legegulv eller legemåtte fra starten af. Når først din baby begynder at kunne trille (fra ca. 6 mdr) og efterfølgende bevæger sig frem, så vil din lille aktivitetsmåtte eller 9 samlede “puslespilsunderlag” hurtigt blive for lille.
Jeg foretrækker selv legemåtterne fra enten Hyggi eller Little Ven, da de er rare at bevæge sig på for både børn og voksne. Derudover kommer de i mange forskellige motiver og farver, som hjælper til bedre at kunne passe ind i din indretning.
1 år
Motorik og legetøj for det 1-årige barn
Når dit barn fylder ét år, sker der store spring i motorisk udvikling. Fra omkring 12-14 måneders alderen begynder barnet at tage sine første selvstændige skridt samt rejser sig op uden støtte. Derfra kan det begynde at gå hurtigt og dit barn får fart på. Finmotorikken bliver også mere præcis, og barnet kan gribe små genstande med fingrene, flytte ting fra hånd til hånd og begynde at stable eller samle simple dele. Legetøj til en 1-årig bør derfor både udfordre grovmotorikken og stimulere de små bevægelser, så barnet får mulighed for at øve sig på mange forskellige motoriske færdigheder.
Grovmotorik - de første skridt og bevægelsesglæde
For en 1-årig er grovmotorikken i rivende udvikling. Barnet vil ofte begynde at give mere slip og gå længere afstand mellem møblerne, rejse sig op ved flade overflader samt begynde at tage de første selvstændige skridt. Her er møbler i varierende højder som kan flyttes rundt på, et godt redskab. Bløde bolde, som barnet kan kaste, sparke til, trille og løbe efter, er også enkle, men meget effektive til at udvikle både balance, koordination og kropsforståelse. Lege med små forhindringsbaner, hvor barnet skal gå på en bred line, hoppe, kravle og trampe er ligeledes med til at udfordre barnets kropslige forståelse og muskelstyrke.
Finmotorik – små hænder i træning
Den 1-årige elsker at undersøge alt med hænderne. Byggeklodser, puttekasser og stablekopper er klassisk legetøj, der styrker øje-hånd-koordination, koncentration og problemløsning. Når barnet øver sig i at få en klods ned i en kasse eller bygge et lille tårn, trænes både barnets finmotorik og tålmodighed. Samtidig giver legetøj med forskellige teksturer - fx bløde dukker, sansebræt, aktivitetslegetøj med knapper og håndtag - en ekstra sanseoplevelse, som motiverer barnet til at udforske videre.
Leg gennem efterligning
Omkring 1-års alderen begynder barnet at efterligne voksne handlinger. Små køkkenredskaber i plast, legetøjstelefoner eller simple musikinstrumenter inviterer til rolleleg, hvor barnet både udvikler motorik og sociale kompetencer. At tromme på en lille tromme eller banke på en xylofon styrker rytmesans og bevægelighed, samtidig med at legen giver glæde og selvstændighed.
Tryghed og nærvær
Selvom motoriske færdigheder styrkes gennem forskelligt legetøj, er samspillet med forældre og omsorgspersoner stadig det vigtigste. Når du leger sammen med barnet, skaber du tryghed, som giver mod til at prøve nye bevægelser og udfordringer. Legen bliver en fælles oplevelse, hvor motorik, læring og nærhed går hånd i hånd.
Legetøj til en 1-årig skal motivere til bevægelse, nysgerrighed og efterligning. Ved at kombinere redskaber til både grov- og finmotorik kan du støtte dit barns udvikling på en naturlig måde - og samtidig dele glæden ved leg, læring og de første selvstændige skridt.
Anbefalet legetøj til en baby på 1 år
Listen herunder viser nogle af de stykker legetøj, som jeg anbefaler til denne aldersgruppe. Husk, at det sagtens kan være en masse andet legetøj, som virker for dig og dit barn.
3-hjulet løbecykel / scooter

Når dit barn har lært at gå selvstændigt og fundet en god balance, så er dit barn klar til at udfordre sin balance på en ny måde. Nemlig ved brug af en trehjulet løbecykel eller en Babyscooter.
Her har dit barn en større understøttesflade pga. køretøjes 3-4 hjul. Samtidig er disse former for børnekøretøj lave, hvorfor barnet kommer tættere op underlaget, så fødderne kan få et god kontakt. En trehjulet cykel og en Babyscooter udfordre dit barns balance og koordinationsevne. Samtidig lærer barnet at skulle orientere og bevæge sig rundt på en ny måde i forhold til de omgivelser, der køres i. Det kan være en fordel at starte indenfor i kendte og trygge rammer, så dit barn ikke skal bruge lige så meget energi på at orientere sig om omgivelserne.
I takt med at dit barn lærer at kunne styre køretøjet og få mere fart på, vil du ofte se at dit barn forsøger at løfte benene fri fra underlaget og balancere udelukkende siddende på køretøjet.
Vær dog opmærksom på, at dit barn kan nå underlaget med sine fødder når barnet sidder ned på køretøjet.Husk altid at give en cykelhjelm på når I kører rundt uden for, særligt når dit barn begynder at få mere fart på. Den trehjulet løbecykel og Babyscooter er et godt redskab til at træne barnets cykelfærdigheder på.
Gradvist vil dit barn øge sin balance, bevægelsesglæde og selvtillid omkring cykling. Jeg synes selv at de trehjulet cykler fra Velogo er gode, da baghjulene sidder tæt sammen, hvorfor barnets fødder ikke lige så nemt rammer ind i dem når foden skubbes bagud.
Enkle puslespil med knopper

Enkle puslespil med knopper er en fantastisk måde at støtte den finmotoriske udvikling hos en 1-årig. Når barnet griber fat i de små knopper, træner barnet bl.a. sit pincetgreb, hvor tommel- og pegefinger arbejder sammen. Dette greb er vigtigt for senere færdigheder som at tegne, spise selv med bestik eller holde på en blyant.
Jo større knopperne er, desto nemmere er det for barnet at tage brikken op samt lægge den på plads på brættet igen. Gradvist som barnet lærer at lægge brikkerne korrekt på plads og forfine sit pincetgreb, så kan knopperne bliver mindre.
Derudover styrker puslespillet hånd-øje-koordinationen, fordi barnet skal placere brikkerne rigtigt i hullerne. Barnet lærer at styre sine bevægelser præcist og justere dem, når brikken ikke passer med det samme. Denne proces øger tålmodigheden og evnen til at problemløse. Her kan vi som voksne have tilbøjelighed til hurtigt at gribe ind og hjælpe barnet med at dreje brikken så den passer. Prøv i stedet et trække dig lidt tilbage og lade barnet få tid til at øve sig. Det er helt i orden at barnet bliver lidt frustreret undervejs. Se om du kan guide barnet verbalt eller give anerkendende små ord med på vejen. Hvis dit barn bliver for frustreret, er det helt okay at hjælpe. Det er der også en læring for barnet i.
At flytte, vende og eksperimentere med brikkerne giver også mulighed for at træne grovmotorikken i armene og hænderne. Samtidig lærer barnet at få en forståelse for former, farver og størrelser.
Puslespil med knopper har ofte enkle motiver som dyr, køretøjer eller hverdagsgenstande. Det gør det lettere for barnet at genkende og koble billederne til sin egen verden, hvilket fremmer sprogudviklingen og den kognitive forståelse.
Kort sagt giver enkle knoppuslespil en legende og lærerig aktivitet, hvor barnet både får styrket motorikken og stimuleret sin nysgerrighed gennem leg.
Jeg har god erfaringen med puslespillene med lyd fra mærket “Melissa & Doug”. Dog er knopperne meget små her, så det kræver at barnet har et smule forfinet pincetgreb.
Bolde i forskellige størrelser

Bolde i forskellige størrelser er et enkelt og sjovt redskab, der giver stor værdi for en 1-årigs motoriske udvikling. Når barnet leger med små bolde, der passer til hænderne, trænes finmotorikken. At gribe, slippe og kaste kræver præcision og styrker musklerne i fingre og hænder. Det er først fra omkring 3 års alderen at et barn forventes at kunne gribe en bold.
Store bolde giver derimod mulighed for at bruge hele kroppen og dermed udvikle grovmotorikken forsøg på at sparke, skubbe, trille eller løfte bolden op.
Når dit barn skal sparke til en bold, træner barnet her “et-ben-stand”. Dette er en vigtigt motorisk færdighed, som særligt bruges under trappegang, løb og balance. Se om dit barn kan motiveres til at skifte mellem hvilket ben der sparker. Ofte er det et af benene, dit barn foretrækker. Det skyldes ofte at det ben, der står tilbage i underlaget, er det ben som dit barn har nemmest ved at have vægtbæring på. Måske er det også sparkebenet, som ofte træder op på et trappetrin først?
At følge en bold med øjnene, mens den triller, styrker hånd-øje-koordinationen og den visuelle opmærksomhed. Når barnet prøver at kravle eller gå efter bolden, stimuleres også balance og koordination. Det motiverer til bevægelse, hvilket er vigtigt i denne alder, hvor barnet øver sig i at stå, gå og udforske omgivelserne.
Forskellige størrelser og teksturer giver barnet nye udfordringer: små bolde er nemme at kaste, store bolde kræver to hænder, og bløde overflader gør legen tryg og behagelig. Samtidig inviterer bolde til social leg, hvor barnet kan rulle eller kaste bolden tilbage til en voksen eller et andet barn, hvilket understøtter turtagning og tidlig kommunikation.På den måde giver bløde bolde en legende, sikker og alsidig måde at udvikle motoriske færdigheder på, samtidig med at barnet oplever glæde og samspil.
2 år
Motorik og legetøj for den 2-årige
Når barnet fylder 2 år, er motorikken i rivende udvikling. Mange børn løber, hopper og klatrer med stor nysgerrighed, og finmotorikken bliver mere præcis, så de kan stable flere klodser, tegne simple streger og begynde at bruge bestik. Toårsalderen er en tid fyldt med eksperimenter, hvor barnet konstant øver sig i at mestre nye færdigheder - og her spiller legetøjet en afgørende rolle.
Grovmotoriske udfordringer
Den 2-årige har brug for plads og redskaber til at bevæge sig. Løbecykler, små rutsjebaner, bolde og balancebrætter er ideelle, fordi de træner balance, koordination og muskelstyrke. Legetøj, der kan skubbes, trækkes eller hoppes på, giver mulighed for at afprøve forskellige bevægelser og styrker samtidig barnets selvtillid, når det lykkes. Udeleg med sandkasseredskaber eller små køretøjer stimulerer ligeledes både motorikken og fantasien.
Finmotoriske færdigheder
I denne alder bliver fingrene mere sikre. Puslespil med store brikker, stableklodser, duplo og enkle byggelege er perfekte til at styrke koncentrationen og øje-hånd-koordinationen. Mange børn begynder også at vise interesse for at tegne og male - farvekridt, tuscher, fingermaling og modellervoks giver mulighed for at udforske kreativiteten, mens de små muskler i hænder og fingre bliver styrket.
Rolleleg og imitation
Toårige er meget optagede af at efterligne de voksne. Legetøj som små køkkener, værktøjssæt, dukker og biler understøtter denne nysgerrighed og hjælper barnet med at forstå hverdagen gennem leg. Rollelegen træner ikke kun fantasi og sprog, men bidrager også til sociale færdigheder og samarbejde, især når barnet leger sammen med andre.
Leg med sproget
Motorik og sprog hænger tæt sammen, og ved 2-årsalderen udvikler sproget sig hurtigt. Bøger, sange og rim kombineret med bevægelseslege gør det muligt at stimulere både krop og hjerne på samme tid. At synge en sang hvor simple bevægelser implementeres, såsom hoppe, klappe eller dreje rundt, hjælper barnet til at udforske sin krop samtidig med at ord og sangen bliver nemmere for barnet at huske og udtrykke.
Toårsalderen er en periode med fart på - både fysisk og mentalt. Det rette legetøj kan give barnet mulighed for at styrke grov- og finmotorikken, udvikle sproget og lege sig til en større forståelse af verden. Når barnet får lov til at udforske med kroppen, efterligne de voksne og bruge fantasien, bliver legen en vigtig brik i udviklingen mod at blive mere selvstændig og tryg i sine færdigheder.
Anbefalet legetøj til en baby på 2 år
Listen herunder viser nogle af de stykker legetøj, som jeg anbefaler til denne aldersgruppe. Husk, at det sagtens kan være en masse andet legetøj, som virker for dig og dit barn.
Store byggeklodser / LEGO Duplo

Farverige klodser der kan stables og bygges med – styrker kreativitet, finmotorik og problemløsning.
Løbecykel

Når dit barn har fået sig en god balance og koordination af hele kroppen, så er barnet klar til at afprøve en tohjulet løbecykel. Dette kan i starten være meget udfordrende for barnet, fordi barnet nu skal bruge sin kropsvægt og overkrop til at dreje på cykelstyret. Hvis dit barn tidligere har kørt på en trehjulet løbecykel eller miniscooter, kan overgangen til den tohjulet løbecykel være nemmere. Dog er der stadig stor forskel på disse, da den tohjulet løbecykel i langt højere grad kræver at barnet kan stå imod, stoppe og starte bevægelsen samt lave større retningsskifte og tilpasninger i hele kroppen.
Det er vigtigt at dit barn kan få hele foden i underlaget når barnet er siddende på cykelsædet. Her må dit barn i starten gerne sidde forholdsvis kort afstand fra siddende til underlaget, så bukket i barnets knæ er tydeligt. På den måde vil dit barn have nemmere ved at sætte benene i og bremse bevægelsen, uden at cyklen vælter for barnet.
I takt med at dit barn bliver mere sikker på den tohjulet cykel, ses det ofte at barnet af sig selv begynder at udfordre sin balance og hastighed mere. Barnet vil begynde at løfte begge fødder fri fra underlaget eller sætte fødder på “fodstøtten” i midten af cyklen. Her er det kun barnets overkrop der styrer cyklen og får den til at balance på underlaget.
En løbecykel er et fantastisk redskab til at træne barnets balance, muskelstyrke, trafikfærdigheder og koordination med omgivelser. Derudover er den god til at aflaste barnets ben på længere ture, så barnet selv kan være i bevægelsen men ikke behøver at gå hele vejen.
Jeg vil selv anbefale en løbecykel fra Puky, da den er meget funktionel, ikke alt for tung for barnet og nemt at stige på. Samtidig har den en god og bred fodstøtte, hvor barnet vil kunne balance sine fødder på undervejs på cykelturen.
Det er vigtigt at barnet cykler med en cykelhjelm på, da hurtige retningsskifte og pludselig miste af balance kan få barnet til at falde hurtigt mod underlaget. Her anbefaler jeg en cykelhjelm med en magnetlukning, så barnets hud under hagen så vidt muligt skånes for afklemninger af et spænde.
Børneknive

Med en børnekniv vil dit barn kunne deltage aktivt i madlavningen. Det kan give dit barn en følelse af medbestemmelse og forberedelse til måltidet. Når dit barn deltager i madlavningen og selv anvender køkkenredskaber styrkes både barnets finmotorik, øje-hånd koordination, styrke i arm- og coremuskulatur samt barnets selvhjulpenhed.
Under madlavning er mange af vores sanser på spil. Når vi rører ved madvarerne, dufte og eventuelt smager på dem undervejs, stimuleres store dele af vores sansesystem. Hvis dit barn har det svært med mad og ikke bryder sig om at udforske nye madvarer eller måltider, så er det rigtig godt for dit barn at være med til at tilberede jeres måltid.
Her behøver dit barn ikke at røre, dufte eller smage til de forskellige madvarer, hvis barnet ikke har lyst. Men ofte vil dit barn føle en anden form for kontrol i situationen, hvorfor maden vil blive undersøgt på en ny måde.
Mange børneknive kan skære igennem frugt og bløde grøntsager, men de er ikke skarpe nok til at skære alvorligt i en finger. Dog kan de godt skære igennem øverste hudlag, som kan gøre ondt på barnet. Et mindre barn skal altid være under observation ved brug af børneknive.
Det er vigtigt at børnekniven har et sløvt blad og en afrundet spids og ende (ind mod skaftet). Derudover kan det være en fordel at skaftet/håndtaget er af pakket ind i blød silikone, da det fungerer skridsikkert i barnets hånd.
3 år
Motorik og legetøj for den 3-årige
Når barnet fylder 3 år, er dit barn blevet meget mere motorisk sikker. Mange børn kan nu løbe hurtigt, hoppe med samtidige ben (løfter og lander begge fødder samtidig), sparke og til og kaste koordineret og målrettet med en bold.. Finmotorikken tager også fart - barnet kan bygge høje tårne, tegne cirkler eller enkle figurer og bruge små redskaber med stigende præcision. Det er en alder, hvor barnet udforsker verden med både krop, sprog og fantasi, og hvor legen spiller en central rolle i udviklingen.
Grovmotoriske udfordringer
Den 3-årige har brug for legetøj, der giver mulighed for fysisk udfoldelse. Cykler, løbecykler, bolde, trampoliner og simple legeredskaber som gynger eller motorik - og balancebaner er oplagte. De hjælper barnet med at styrke koordination, balance og muskelstyrke, samtidig med at barnet oplever glæden ved at mestre nye bevægelser. Udendørslege som fangeleg eller gemmeleg understøtter både motorik, kognition og sociale færdigheder.
Finmotoriske færdigheder
På dette alderstrin kan barnet begynde at arbejde med mere udfordrende puslespil, bygge med små klodser som Duplo, begynde at klippe med børnesakse eller bidrage til madlavning med børnebestik. Kreative aktiviteter som maling, modellervoks, bagning eller lignende stimulerer både koncentration, fantasi og finmotorik. At kunne styre de små bevægelser i fingre og hænder er en vigtig forberedelse til senere skrivefærdigheder.
Rolleleg og social udvikling
Treårige elsker rolleleg. De imiterer voksne og skaber små fantasiverdener med dukker, figurer, køkkensæt eller værktøj. Denne leg er til stor underholdning for barnet, men legen styrker også barnets forståelse for sociale relationer, empati og samarbejde. Når flere børn leger sammen, øver de sig i at dele, vente på tur og løse små konflikter, hvilket er centrale skridt i den sociale udvikling.
Leg med sprog og læring
Sproget udvikler sig eksplosivt omkring 3-årsalderen. Historiebøger, rim, sanglege og spil, hvor barnet skal følge enkle instruktioner, er med til at forbinde motorik og kommunikation. Når barnet hopper, peger, tæller eller synger under legen, styrkes både hukommelse, kognition og sproglige færdigheder.
For en 3-årig er leg meget mere end tidsfordriv – det er en måde at forstå verden på. Det rette legetøj giver mulighed for at udfordre både krop og fantasi, styrke motoriske færdigheder og udvikle sociale evner. Ved at tilbyde varieret legetøj og masser af bevægelse støtter du dit barn i at tage endnu et vigtigt skridt mod selvstændighed, kreativitet og læring gennem leg.
Anbefalet legetøj til en baby på 3 år
Listen herunder viser nogle af de stykker legetøj, som jeg anbefaler til denne aldersgruppe. Husk, at det sagtens kan være en masse andet legetøj, som virker for dig og dit barn.
Klodser, magneter eller lignende konstruktionslege

Større klodser eller byggesæt er et fantastisk redskab til at understøtte en 3-årigs motoriske udvikling. Når barnet stabler, sætter sammen og bygger, trænes finmotorikken. Her skal barnet lære at lave præcise bevægelser som placerer klodserne i kombination men hinanden, uden at konstruktionen vælter. Barnet bruger både pincetgreb og helhåndsgreb, hvilket styrker musklerne i fingre, hænder og håndled. Derudover er der meget tohånds aktivitet, som kombinerer brugen af begge hjernehalvdele.
Samtidig stimuleres hånd-øje-koordinationen, da barnet hele tiden vurderer, hvor klodsen skal placeres, og justerer bevægelsen, så konstruktionen bliver stabil. At balancere og eksperimentere med forskellige former giver også en bedre rumlig forståelse og udvikler evnen til at tænke i mønstre, størrelser og symmetri.
Når barnet bygger høje tårne eller store konstruktioner, inddrages også grovmotorikken, fordi barnet må bruge hele kroppen til at række op, løfte større klodser eller bevæge sig rundt om byggeriet. Legen inviterer ofte til, at barnet rejser sig, sætter eller lægger sig ned igen eller kravler, hvilket styrker balance og kropskontrol.
Derudover understøtter byggesæt kreativitet og problemløsning, da barnet eksperimenterer med forskellige løsninger og lærer at tilpasse sig, når noget vælter. Byggelegen kan også være social, hvor barnet øver samarbejde, kommunikation og turtagning med andre.
På den måde giver klodser og byggesæt en sjov og lærerig ramme for at udvikle motorikken hos en 3-årig.
Jeg synes selv at duplo og magnetlegetøj er rigtig godt til den her alder. Det kunne f.eks. være en kuglebane fra mærket Magnetiles eller Connetix.
Puslespil med flere brikker

Puslespil med 8–20 brikker er en oplagt aktivitet til at styrke en 3-årigs motorik og kognitive udvikling. I denne alder har barnet typisk allerede erfaring med simple knoppuslespil, og nu kan barnet begynde at håndtere mere komplekse udfordringer, som kræver øget koncentration og mere præcise bevægelser. Når barnet tager en brik i hånden og forsøger at finde den rette plads, trænes finmotorikken, især grebet og den kontrollerede bevægelse i fingre og håndled.
Samtidig stimuleres hånd-øje-koordinationen, fordi barnet hele tiden skal matche brikkens form med det tomme felt i puslespillet. Denne proces kræver, at øjne og hænder arbejder tæt sammen, hvilket er vigtigt for senere færdigheder som at skrive og tegne. At flytte, vende og rotere brikkerne udvikler også barnets rumlige sans og forståelse for former og mønstre ud fra brikkens form og billedets motiv.
Derudover styrker puslespil med flere brikker barnets tålmodighed og koncentration. Barnet lærer at prøve sig frem, justere og holde fokus over længere tid. Det kan også bidrage til social motorik, hvis puslespillet lægges sammen med en voksen eller andre børn, da barnet øver sig i samarbejde og turtagning.
På den måde kombinerer puslespil med 8–20 brikker både leg og læring og giver en helhedsorienteret støtte til motorikken hos en 3-årig.